Matuszka Rosija w filmach VoD.MDAG.pl

Jak konsolidował swoją władzę Władmir Putin? Jakie jest zadanie prawdziwej rosyjskiej kobiety? Jak wygląda człowieczeństwo w dobie postprawdy i czy można wygrać ze skorumpowanym aparatem państwowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie na VoD.MDAG.pl w filmach dokumentalnych i fabułach odkrywających oblicza współczesnej Rosji. Do filmów można wykupić jednorazowy dostęp w cenie 9,50 zł lub zakupić karnet na kilka filmów!

ŚWIADKOWIE PUTINA, reż. Witalij Manski

31 grudnia 1999 roku Władimir Putin wstąpił na fotel prezydenta Rosji. Reżyser filmu Witalij Manski był szefem departamentu dokumentalnego rosyjskiej telewizji publicznej, kiedy kraj przechodził z epoki Jelcyna do autorytarnego reżimu Putina. Był świadkiem tego, jak Putin skonsolidował swoją władzę i podjął pierwsze kroki, aby zlikwidować demokratyczne reformy poprzednika i przywrócić w Rosji dyktaturę. Na podstawie materiałów z lat 1999-2000, relacji świadków wydarzeń, jakie miały miejsce po grudniu 1999 roku oraz własnych refleksji i doświadczeń z tamtego okresu tworzy filmowy portret Władimira Putina, odsłania prawdziwe oblicze przywódcy i strategie, ukryte pod niezwykle inteligentnie skonstruowaną maską.

ROSYJSKA SZKOŁA UWODZENIA, reż. Alina Rudnitskaya

Z perspektywy Zachodu, Rosja uchodzi za królestwo patriarchatu. Co 40 minut umiera tu pobita kobieta, zgłoszona po raz pierwszy przemoc domowa nie jest karana, a kobiety mają ograniczony dostęp do ponad 450 zawodów. Jednak i tak w corocznym wystąpieniu z okazji Dnia Kobiet prezydent Władimir Putin zapewnia je o swojej miłości i szacunku. Bohaterki filmu mogą liczyć również na „dobre słowo” od psychologa prowadzącego kurs „Jak uwieść bogatego mężczyznę”. Dowiadują się tam, jak się zachowywać, jak się ubierać czy jak pieścić partnera, a wszystko to, by znaleźć męża i spłodzić dla matuszki Rosiji przynajmniej trójkę dzieci. Takie jest zadanie prawdziwej kobiety.

FABUŁA: DONBAS, reż. Siergiej Łoźnica

Akcja filmu rozgrywa się w Donbasie, wschodnim regionie Ukrainy, kontrolowanym przez liczne grupy przestępcze. Trwa wojna hybrydowa – konflikt pomiędzy ukraińską armią zasilaną ochotnikami a bojówkami separatystycznymi wspieranymi przez rosyjskie oddziały. Siergiej Łoźnica zabiera nas w podróż przez Noworosję – państwo-widmo, w którym żołnierze nie wiedzą kto nimi dowodzi, a sąd odbywa się na ulicy w postaci publicznych linczów. Tu propaganda uchodzi za prawdę, wojna za pokój, a nienawiść deklarowana jest jako miłość. Jedynym sposobem na przeżycie jest śmiech… Film został nagrodzony za najlepszą reżyserię w sekcji Un Certain Regard na Festiwalu Filmowym w Cannes.

FABUŁA: LEWIATAN, reż. Andrey Zvyagintsev

Kola mieszka z młodą żona Lilą i nastoletnim synem Romą w odziedziczonym po ojcu domu w małym miasteczku na północy Rosji. Mer miasteczka Wadim Szelewiat, w którego gabinecie wisi na ścianie portret Władimira Putina, wygrał z Kolą sprawę sądową i zamierza wyrzucić go z domu. Na pomoc poszkodowanemu przybywa Dimitri – znajomy prawnik z Moskwy. Rozpoczyna się walka o przetrwanie ze skorumpowaną, coraz bardziej agresywną strukturą władzy. Sytuacja dodatkowo się komplikuje, gdy prawnik okazuje się kochankiem Lili. LEWIATAN to filmowy dramat z elementami czarnej komedii, uznawany za współczesną wersję Księgi Hioba. Film nagrodzono w 2015 roku Złotym Globem w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny oraz nagrodą za najlepszy scenariusz na festiwalu w Cannes w 2014 roku.