Na 18. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz pierwszy zaprezentowana zostanie sekcja Alfabet protestu. Pokazywane w niej filmy oddają głos osobom, które mają odwagę zmieniać otaczającą je rzeczywistość. Bohaterki i bohaterowie filmów nazywają prawdę po imieniu. Nie zgadzają się na bierność wobec katastrofy klimatycznej, nierówności społeczne czy łamanie podstawowych praw człowieka. Na festiwal zapraszamy do kin od 3 września, a już teraz zachęcamy do obejrzenia dostępnych na VOD.MDAG.PL tytułów, które nawiązują do prezentowanych w sekcji Alfabet protestu problemów. Do filmów można wykupić jednorazowy dostęp w cenie 9,50 zł lub zakupić karnet na kilka filmów!

NOWOŚĆ: ZMIANA, reż. Siergiej Łoźnica

Leningrad, gorące dni 19 – 24 czerwca 1991 roku. Na wieść o odbywającym się w Moskwie zamachu stanu twardogłowego pułkownika Janajewa, na ulice i place wylegają nieprzebrane tłumy. Mieszkańcy wyszarpują sobie z rąk ulotki, próbując uzyskać jakąkolwiek informację. Przez morze ludzi co chwila, niczym impulsy elektryczne, przebiegają sprzeczne komunikaty – mnożą się plotki o śmierci Gorbaczowa i Jelcyna.  Z trybuny recytowane są wiersze, a sztandary z hasłami „precz z komunizmem” czy „faszyzm nie przejdzie” udowadniają, że była kiedyś szansa na inną, antytotalitarną Rosję, która miała swój Majdan.

Film oparty jest w całości na materiałach archiwalnych, w które reżyser tchnął nowe życie. Łoźnica w mistrzowskim stylu analizuje proces przewrotów społecznych, tworząc poruszający portret zbiorowości, która po 73 latach niewoli miała odwagę stanąć i zaprotestować przeciwko powrotowi do władzy komunistów.  Czy dziś podobny zryw byłby możliwy? Odpowiedź kryje się w jednym z ujęć, na którym wśród oklaskiwanych przez demonstrantów oficjeli sprawne oko wyławia młodziutkiego Władimira Putina…

SONITA, reż. Rokhsareh Ghaem Maghami

Sonita z pochodzenia jest Afganką. W wieku 10 lat po raz pierwszy stała się przedmiotem transakcji małżeńskiej, zorganizowanej przez rodziców w celu zdobycia posagu dla jej brata. Do małżeństwa co prawda nie doszło, a ona sama nie wiedziała, co tak naprawdę miało się wydarzyć, ale już wówczas nabrała lęku przed ślubem. W wieku 8 lat Sonita z rodzicami przeniosła się do Iranu, uciekając przed szalejącą w Afganistanie wojną. Nie miała legalnych dokumentów, więc nie mogła chodzić do szkoły, ale mimo to nauczyła się pisać i czytać, zaczęła tworzyć poezję, ale przede wszystkim zaczęła słuchać hip-hopu. Eminem to pierwszy raper, którego poznała i choć nie rozumiała jego tekstów, to zdała sobie sprawę, że w ten sam sposób może opowiedzieć o swoim życiu. W Iranie kobiety nie mogą śpiewać bez zgody władz, ale z pomocą zaprzyjaźnionych producentów udało jej się nagrać kilka utworów. Sławę przyniosła jej zamieszczona na YouTube piosenka „Brides for Sale”, w której opowiada o przeżyciach młodych kobiet zmuszanych przez rodziny do małżeństwa.

WITAMY W CZECZENII, reż. David France

Gdyby „Witamy w Czeczenii” było filmem fabularnym, byłby to horror, po którym długo nie można zasnąć. Niestety to zatrważający obraz rzeczywistości we współczesnej Czeczenii, w której nieustająco odbywają się czystki i pogrom, przywołujące na myśl ludobójstwa XX wieku. Od 2016 roku rządzący Czeczenią tyran – Ramzan Kadyrow – pod protektoratem Rosji rozpoczął operację wykorzystującą więzienie, tortury i egzekucje przeciwko rodzimej społeczności LGBTI+. Wobec skali tragedii, grupa rosyjskich działaczy próbuje pomóc zagrożonym Czeczenom, organizując ich ucieczkę z kraju. Za pomocą podziemnej siatki aktywistów, przekazują ich do tajnych kryjówek, gdzie oczekują na azyl.

PODZIEMNE PAŃSTWO KOBIET, reż. Anna Zdrojewska, Claudia Snochowska - Gonzalez

W Polsce od 1993 roku obowiązuje ustawa antyaborcyjna, na mocy której przerywanie ciąży z przyczyn społecznych jest zakazane. Tymczasem liczba aborcji dokonywanych w Polsce nielegalnie jest szacowana nawet na 200 tysięcy rocznie. Dostęp do bezpiecznego zabiegu przerwania ciąży jest w dużej mierze kwestią pieniędzy. Mimo tak częstych nielegalnych zabiegów przerywania ciąży nie rodzi się w Polsce ruch dążący do zmiany prawa. Autorki filmu próbują odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się dzieje, cofając się do rzeczywistości z początków lat 90. i odsłaniając bezsilność ruchu obywatelskiego wobec politycznych targów. O komentarze zwracają się do czołowych działaczek ruchu pro-choice, reprezentantek różnych generacji: Kazimiery Szczuki, Katarzyny Bratkowskiej, Ewy Dąbrowskiej-Szulc, Marii Jaszczuk, Kingi Jelińskiej, Rebeki Gomperts, Wandy Nowickiej i Małgorzaty Tarasiewicz.

CO ZROBISZ, GDY ŚWIAT STANIE W OGNIU?, reż. Roberto Minervini

W ostatnim filmie Roberto Minerviniego, jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów obrazujących wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych, obserwujemy cztery trudne historie rozgrywające się w Nowym Orleanie i hrabstwie Jackson w stanie Missisipi. Judy Hill stara się za wszelką cenę utrzymać swoją rodzinę i przyjaciół na powierzchni. Przyszłość prowadzonego przez nią baru jest zagrożona. Z kolei dwóch młodych braci, Ronaldo i Tytus dorasta w okolicy, w której panuje przemoc, a ich ojciec jest w więzieniu. Kevin stara się utrzymać przy życiu chwalebne lokalne tradycje i dziedzictwo kulturowe swojego ludu - Indian Mardi Gras. Członkowie lokalnego oddziału Czarnych Panter próbują przeciwstawić się nowej, śmiercionośnej fali rasizmu prowadząc dochodzenie w sprawie zabójstwa przypisywanego Ku Klux Klanowi.